Wiedziałaś, że jeśli poziom wody w organizmie spadnie poniżej 15%, to umrzesz? Jeśli nie chcesz wyglądać jak suszona śliwka, to koniecznie zapamiętaj objawy odwodnienia i sposoby, jak nawodnić organizm. Wszystko poniżej!

Nigdy nie zapomnę, jakiego strachu napędziła nam moja siostra, gdy zemdlała na korytarzu przychodni i lekarze nie mogli jej docucić. Okazało się, że jest mocno odwodniona i trafiła do szpitala, gdzie dostała aż sześć kroplówek. Od tamtego czasu nie bagatelizuję dehydratacji, czyli stanu, w którym ilość wody w organizmie spada poniżej poziomu niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania. Do odwodnienia może dojść nie tylko w upały, gdy intensywnie się pocimy. Wymioty i biegunka podczas zatrucia czy grypy żołądkowej również mogą drastycznie zmniejszyć ilość wody w organizmie.

Objawy odwodnienia:

suchość w ustach i zwiększone pragnienie

senność, wzmożone zmęczenie

ból głowy i/lub mięśni

podwyższona temperatura ciała

mocz w intensywnym/ciemnym kolorze

bardziej sucha i mniej elastyczna skóra niż zwykle

omdlenie

objawy odwodnienia; jak nawodnić organizm

Jak nawodnić organizm?

zatrzymaj utratę wody – to najważniejsze! Jak objawy odwodnienia mają zniknąć, jak nadal siedzisz na pełnym słońcu i wszystko, co wypijesz wypacasz? W przypadku wymiotów/biegunki weź odpowiednie leki. Dopiero po zahamowaniu ubywania płynów możesz myśleć, jak nawodnić organizm.

pij, pij, pij – ALE! Nie wszystko i nie gwałtownie! Wypijając butelkę piwa jednym haustem zrobisz sobie więcej szkody, jak pożytku. Zapomnij o alkoholu. Dostarczaj organizmowi wody w mniejszych ilościach, ale regularnie – co godzinę. Możesz do niej dodać odrobinę soku lub wrzucić plasterki cytryny lub ogórka.

sięgnij po izotoniki – czyli napoje uzupełniające nie tylko poziom wody, ale również wyrównujące zawartość elektrolitów, uzupełniające brakujące witaminy i sole mineralne. Można kupić gotowy napój w sklepie lub zrobić własny w domu dodając do wody szczyptę soli, trochę miodu i soku z cytryny.

objawy odwodnienia; jak nawodnić organizm

korzystaj z aplikacji  – zapominasz o regularnym piciu? Nie masz do tego głowy? Zainstaluj na smartfonie aplikację, która ci przypomni, że trzeba sięgnąć po butelkę z wodą. Na rynku jest ich wiele, najpopularniejsza to Water your body. Można w nich ustawić, ile chcemy pić i w jakich odstępach czasowych.

kup w aptece środki nawadniające – preparaty do przygotowania roztworu o zmniejszonej osmolarności, czyli takim stężeniu składników, który najszybciej się wchłania i najszybciej nawadnia. Zawierają optymalną ilość elektrolitów, glukozy i często też dobrych bakterii (są ważne przy odwodnieniu od wymiotów i biegunki).

jedz „mokre” owoce i warzywa  – czyli z wysoką zawartością wody. Kiedy już nie możesz patrzeć na picie, wcinaj arbuza, grapefruta, truskawki, ananasa i maliny (92-87% wody) oraz ogórki , pomidory, marchewkę, kalafiora i brokuły (psst.. tu masz przepis na pyszną i szybką sałatkę z brokułem).

Jeśli zastosujesz się do powyższych punktów, to przeżyjesz każdy, nawet największy upał i najgorszą biegunkę ;). A do tego zapewnisz sobie dobre samopoczucie i młodszy wygląd. Bo dobrze nawodniony organizm, to lepiej nawilżona i napięta skóra.

Polub, bo warto :)