Warto pić mleko roślinne niezależnie od tego, czy masz nietolerancję laktozy, alergię na mleko, jesteś weganką, lub po prostu chcesz żyć zdrowo. Napoje roślinne mają korzystne właściwości dla zdrowia i sylwetki oraz są doskonałym zamiennikiem mleka krowiego, dlatego każdy powinien spróbować.

 

Pamiętasz akcję Pij mleko, będziesz wielki, która promowała picie mleka krowiego? Okazuje się, że wielu osobom picie mleka krowiego może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Powstała nawet książka Pij mleko, będziesz chory opisująca negatywny wpływ mleka na zdrowie. Mleko krowie to bogate źródło białka, wapnia i witaminy A. Jednak wapń z mleka nie jest dobrze wchłaniany. Mleko zawiera też laktozę (a nawet 75% populacji nie wytwarza enzymu potrzebnego do jej trawienia), alergizujące białka (laktoalbuminę, laktoglobulinę, beta-laktoglobulinę, kazeinę, glikoproteinę) oraz tłuszcze nasycone (mogą podnosić poziom złego cholesterolu i przyczyniać się do chorób serca). Warto więc spróbować wyeliminować mleko krowie i zacząć używać jego zamiennika  – mleka roślinnego. Nie zawiera ono laktozy, alergizujących białek ani cholesterolu, a do tego ułatwia trawienie.

mleko-roslinne-chart

 

Smak, kaloryczność oraz zawartość pierwiastków i witamin różni się w zależności od rodzaju mleka roślinnego. A do wyboru mamy wiele: mleko ryżowe, owsiane, migdałowe, kokosowe, sojowe i tak dalej. Ja nie mogę pić mleka sojowego, odradzałabym je też innym. Jest duże ryzyko, że uczuli oraz rozreguluje gospodarkę hormonalną (przez wysoką zawartość fitohormonów). Poza tym soja jest wysokokaloryczna i ciężkostrawna. Moimi ulubionymi rodzajami mleka roślinnego są migdałowe i kokosowe, nie zawierają glutenu i mają lekko słodki smak. Mleko migdałowe zawiera sporo białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin, szczególnie odmładzającej witaminy E. Znajdziemy w nim także magnez, potas, fosfor, wapń, żelazo oraz tryptofan, który zmniejsza apetyt i pozytywnie wpływa na układ nerwowy. Napój midgałowy polecany jest też osobom chorym na cukrzycę lub nią zagrożonym.

Jeśli chodzi o mleko kokosowe, nie jest ono tym samym co woda kokosowa, czyli płyn znajdujący się wewnątrz kokosa. Mleko otrzymywane z miąższu kokosa jest dobrym źródłem błonnika, żelaza, wapnia, potasu, magnezu, a także przeciwutleniaczy. Ogromną zaletą mleka roślinnego jest to, że możemy je wykonać samodzielnie w domu. Można je otrzymać praktycznie z każdego rodzaju nasion i orzechów. Poniżej przedstawiam przepis na mleko w pięciu krokach. Jeśli masz uczulenie na orzechy, migdały zastąp na przykład nasionami konopii. Mleko roślinne można też otrzymać z kaszy jaglanej lub gryki.

 

Mleko roślinne

 

 

Wolisz kupić gotowe mleko roślinne? Nic łatwiejszego! Obecnie coraz więcej sklepów ma w asortymencie produkty wegańskie, a w hipermarketach na działach „eko” można odlecieć ;) Najczęściej spotykane na półkach mleko roślinne to migdałowe, kokosowe, ryżowe oraz sojowe. Trzeba uważnie czytać etykiety i zwracać uwagę na skład. Często są to niestety napoje słodzone, co jest niedobre nie tylko dla naszej sylwetki, ale przede wszystkim zdrowia. Dlatego najlepiej wybierać te bez dodatkowych cukrów. Warto też porównać, ile procent migdałów jest w mleku migdałowym, kokosa w kokosowym, etc. Im mniej bowiem, tym mniej smaku.

Mleko roślinne

Będziesz pić mleko roślinne?

Polub, bo warto :)