Karl Lagerfeld. Jedna z najbardziej znanych postaci świata mody. Projektuje, fotografuje, reżyseruje… a teraz się wypowiada. Z jakim skutkiem?
Karl Lagerfeld to modowa legenda – jest głową domu mody Chanel, projektuje dla Fendi, ma też swoją imienną markę. Oprócz tworzenia kolekcji ubrań z powodzeniem zajmuje się także fotografią oraz – mniej udanie – reżyseruje krótkie filmy. Kwestią czasu była publikacja tak zwanych „karlizmów”, czyli wypowiedzi niemieckiego projektanta.
Świat według Karla
Wydawnictwo Rebis opisuje publikację jako: „Zbiór aforyzmów i maksym ostrych jak igły wchodzące w poduszeczkę. Odmierzanych z precyzją krawieckiego centymetra.” Cóż… nie są to maksymy, a zwykłe wypowiedzi o różnych sprawach. Tytuł książki – „Świat według Karla” jest bardzo odpowiedni, bo zamieszczone w niej cytaty dotyczą głównie jego samego. Niestety złotych myśli o modzie, w której Niemiec się specjalizuje, nie znajdziemy tu wielu. Te, które się pojawiają nie są zbyt odkrywcze i nie wnoszą nic nowego. Najciekawszą częścią publikacji jest rozdział, w którym Lagerfeld opowiada o książkach. I dla niej warto po „Świat według Karla” sięgnąć. |
![]() |
![]() |
Książka dla kogo?
Najmocniejszym elementem publikacji jest strona graficzna. Ciekawa typografia połączona z dopasowanymi ilustracjami cieszy oko, przez co świetnie sprawdzi się w roli coffee table book. Najsłabszą częścią są tu niestety wypowiedzi Lagerfelda – wiele fragmentów jest sprzecznych (np. „Ludzie, to tylko sukienki!” – „Moda to gra, w którą trzeba grać na poważnie”), część niestety pozbawiona sensu („Moja autobiografia? Nie muszę jej pisać. Żyję nią”). Całość jest niespójna – megalomania spotyka się z autoironią, żartobliwość często przechodzi w sarkazm. Pozycja dla fanów Lagerfelda, fashionistek i osób lubiących ładne wydania. |