Biegniesz tu i tam, spieszysz się z tamtym i owantym, stresujesz, by wszystko ogarnąć. I jakoś ogarniasz. Tylko w tym wszystkim zapominasz o sobie, bo inne rzeczy zawsze wydają się ważniejsze. Nagle orientujesz się, że zapyziałaś… STOP! Dziś o tym, jak o siebie zadbać, tak porządnie. Każdej z nas się to przyda.

W codziennym biegu łatwo zapomnieć o sobie i swoich potrzebach. Otoczenie i media wmawiają nam, że powinnyśmy być perfekcyjnymi paniami domu, idealnymi żonami i matkami, pracownikami miesiąca. Czyli powinnyśmy skupić się na wszystkim , co jest wokół. Gdzie w tym wszystkim jest miejsce na nasze osobiste potrzeby, problemy i zmartwienia? Jesteśmy wychowywane w przekonaniu, że egoizm jest zły, że najlepiej dbać o innych. Przez to wiele z nas zapomina, albo w ogóle nawet nie wie, jak o siebie zadbać. A jest to bardzo ważne. Dlaczego?

jak o siebie zadbać

Dlaczego dbanie o siebie jest ważne?

Sprawa niby oczywista, ale jednak niektóre z nas zadają sobie czasem to pytanie. Odpowiedzi jest więcej niż jedna. Przede wszystkim liczy się nie tylko to, że żyjemy, liczy się również jakość życia. Zaniedbując siebie zaniżamy ją, a przez to obniżamy również swoje samopoczucie.

Po drugie, dłuższe zaniedbywanie siebie może mieć poważne skutki. Sama spójrz: jeśli nie dbasz o swoje relacje z innymi, to siłą rzeczy znacząco się one pogorszą, albo nawet zanikną. Gdy nie będziesz dbała o swoje potrzeby emocjonalne, to może się to skończyć nawet depresją.

Wiesz dlaczego w samolocie najpierw rodzic powinien nałożyć maskę tlenową, a dopiero potem powinien zająć się dzieckiem? Bo gdy rodzic traci przytomność, to nie jest w stanie pomóc dziecku. Jeśli dalej będziesz się zaniedbywać, to w końcu nie będziesz mogła pomagać innym.

Jak o siebie zadbać: dusza

1. Uświadom sobie, że nigdy nie jest za późno, by zacząć od nowa. Możesz zostawić za sobą wszystko, co negatywne i rozpocząć nowe szczęśliwe życie. Tylko musisz bardzo chcieć.

2. Ucz się odmawiać. To bardzo trudne, ale konieczne, by wreszcie zacząć stawiać swoje potrzeby na pierwszym miejscu.

3. Wypróbuj – szczególnie w sytuacjach konfliktowych – zasady porozumienia bez przemocy, które jest sposobem komunikacji opartym na empatii. Więcej przeczytasz TU.

4. Zrób darmowy test osobowości według koncepcji Myers-Briggs i  poznaj swój typ – pozwoli Ci to lepiej zrozumieć siebie.

5. Zainwestuj 200 złotych w test Strenghsfinder Instytutu Gallupa i poznaj swoje „talenty”, czyli naturalne predyspozycje. Dla mnie była to jedna z najlepszych inwestycji w życiu.

6. Idź na psychoterapię. Aby znaleźć dobrego psychoterapeutę, wejdź na portal znanylekarz.pl i poczytaj opinie.

7. Zerwij kontakt z toksycznymi osobami.

8. Zacznij robić coś kreatywnego. Rysuj, maluj, wyszywaj… to nic, jeśli nie masz do tego talentu lub predyspozycji, ważne by robić coś twórczego.

9. Wykrzycz się. Włącz głośno muzykę i drzyj się, ile sił w płucach.

10. Wypłacz się. Jeśli nie chcesz, by ktoś słyszał, to płacz w poduszkę lub pod prysznicem.

11. Spróbuj medytacji. Pierwsze 10 sesji w Headspace jest za darmo!

12. Oczyść przestrzeń wokół siebie. Wyrzuć stare graty, posprzątaj dom na błysk.

13. Ćwicz uważność, czyli bycie w chwili obecnej w pełnej świadomości.

14. Zrób listę swoich zalet i powieś w widocznym miejscu.

15. Zacznij prowadzić dziennik wdzięczności.

 

Koniecznie przeczytaj: Jak pokochać siebie w 9 prostych krokach

Jak o siebie zadbać: umysł

16. Wyloguj się na minimum godzinę, by naprawdę odpocząć. Wyjdź z fejsa, insta, z czego tylko się da. Odłóż telefon, wyłącz komputer, daj odpocząć oczom od niebieskiego światła.

17. Sięgnij po „ambitniejsze” czasopisma. Wyrzuć Fakt i Życie na gorąco, a zakup Zwierciadło, SensPrzekrój czy National Geographic.

18. Oglądaj Strefę Psyche Uniwersytetu SWPS, by zrozumieć psychikę i zachowania swoje i innych.

19. Zacznij czytać biografie. Sięgaj nie tylko po życiorysy ludzi sukcesu, ale też po historie życia osób doświadczonych przez los. To otwiera oczy.

20. Idź na kurs związany ze swoimi zainteresowaniami i rozwijaj pasje.

21. Masz ochotę pograć? Spróbuj swoich sił w grach logicznych i strategicznych. Moją ulubiona jest Solomon’s Key (przybij piątkę, jeśli kiedyś też miałaś Pegasusa!).

22. Zresetuj mózg. Spróbuj nie myśleć o niczym.

23. Zacznij uczyć się języka obcego. Fajna do samodzielnej nauki jest seria język w 1 miesiąc Pons.

24. Subskrybuj kanały popularnonaukowe na YouTube, np. Polimaty, Naukowy Bełkot lub

25. Jadąc samochodem czy komunikacją miejską słuchaj podcastów.

26. Podnieś swoje kwalifikacje. Idź na szkolenie, studia podyplomowe czy po prostu czytaj więcej branżowej literatury.

27. Wypróbuj neurobik, czyli ćwiczenia mózgu, na przykład ubieraj się z zamkniętymi oczami.

28. Kup sobie kwiatka, ale nie ciętego tylko doniczkowego. A najlepiej kilka. Zieleń wokół nie tylko relaksuje, ale też dotlenia.

29. Przekonaj umysł, że mu się chce, czyli sięgnij po motywacyjne plakaty, zakładki i tapety.

30. Ucz się podczas relaksu, czyli zamiast oglądać ogłupiającą telewizję, puść sobie na komputerze  teleturniej Jeden z dziesięciu.

Jak o siebie zadbać: ciało

31. Weź aromatyczną kąpiel w wannie i zamień swoją łazienkę w spa.

32. Wybierz się na długi spacer do lasu. Choć krótka przebieżka po okolicznych chodnikach też będzie lepsza niż nic.

33. Zacznij zwracać uwagę na składy kosmetyków i zwróć się w stronę natury. Ze swojej strony mogę gorąco polecić marki Nacomi oraz Polny Warkocz.

34. Nie zapominaj o szyi. Po niej najszybciej widać wiek u kobiety, dlatego pielęgnuj ją tak samo skrupulatnie, co twarz.

35. Zrezygnuj z SLS w szamponach. Twoje włosy i skóra głowy Ci podziękują. Listę szamponów bez tego potencjalnie drażniącego składnika znajdziesz TU.

36. Zainstaluj na telefonie aplikację myfitnesspal i przyjrzyj się temu, co jesz. A najlepiej skonsultuj to z dietetykiem.

37. Zrób kompleksowe badania. Warto skorzystać z pakietów oferowanych przez różne centra medyczne.

38. Zrezygnuj z syntetycznych materiałów i zastąp je bawełną, wełną, wiskozą i jedwabiem.

39. Nawadniaj się, to super ważne!

40. Ogarnij brwi. Nie umiesz sama zrobić regulacji i henny? Skorzystaj z usług kosmetyczki. Potem podkreślaj je odpowiednimi produktami do makijażu.

41. Pilnuj, by sypiać minimum 7 godzin na dobę, ponieważ organizm musi mieć czas na odpowiednią regenerację.

42.Jeśli masz więcej niż 20 lat, to absolutnym musem jest dobry krem pod oczy. Ten krem dowodzi, że kosmetyk o fajnym składzie i działaniu nie musi wiele kosztować.

43. Zacznij dostarczać swoim włosom emolienty (natłuszczacze, np. olej kokosowy), humektanty (nawilżacze, np. aloes) oraz proteiny (np. keratyna). Dzięki tak zrównoważonej pielęgnacji będą wyglądać lepiej niż kiedykolwiek.

44. Nie wychodź z domu bez nałożenia na twarz kremu z filtrem, nawet w zimie. Inaczej przyczyniasz się do przedwczesnego starzenia skóry.

45. Kup sobie piękną, na przykład koronkową lub jedwabną, bieliznę. I noś ją, dla siebie. +100 do pewności siebie gwarantowane!

Tak ja dbam o siebie.

Mam nadzieję, że teraz i Ty wiesz, jak o siebie zadbać.

Trzymam za Ciebie kciuki!

Polub, bo warto :)